fredag 5 oktober 2007

Party med Pluto


Party med Pluto
av Daniel Lenneér

Jag känner en som har ett eget förlag. Coolt, va? ;) Lagom till bokmässan kom förlagets första riktiga bok ut, och den var jag ju tvungen att köpa. Jag fick den signerad också.

"Party med Pluto" är ett seriealbum som är baserat på en verklig händelse. Författaren är på en fest (med ganska dålig uppslutning, tydligen hade det blivit många återbud) hos en kompis i Stockholm. Kompisen hade dock gjort misstaget att bjuda in en jobbarkompis, den gorillaliknande Pluto. Pluto vet hur man festar, och han talar gärna om för övriga gäster hur det ska gå till. Man får inte dricka så mesigt som de gör, man får inte prata jobb, man ska absolut inte spela några jävla spel och man måste hinna med att gå till minst fem ställen. Annars är det ingen fest. På fester ska man ha kul! Att övriga gäster inte direkt har kul och att detta beror på honom är inget som Pluto lägger märke till. I varenda situation är han så bufflig och direkt otrevlig som man överhuvudtaget kan vara. (Jag utgår från att "fylla har skylda", för om han är så här i vanliga fall förstår jag inte varför han blev inbjuden.) Festkvällen blir helt förfärlig, och det är ju en bra grund till en serie. Den lär vara helt och hållet dokumentär.

"Party med Pluto" var verkligen ett "grisen i säcken"-inköp. Jag såg på Tobias (d.v.s. förläggarens) Facebooksida att hans förlags första bok var klar, och det visade sig att han skulle sälja den på bokmässan en av de dagar som jag skulle vara där. Jag visste alltså inte i förväg vad det var för sorts bok, vem som skrivit den eller nånting. Men jag blev nöjd med inköpet. Jag gillar serier, och den här var inte alls dum. :) Daniel Lenneér lyckas få fram känslan av hur det kan vara att tvingas umgås med någon du verkligen inte gillar, och passar på att vara lite rolig mellan varven. Jag gillar ju att de som inte är Pluto låter precis som vissa unga män (som inte är som Pluto) brukar formulera sig.

Den verklige "Pluto" har, så vitt jag förstår, ingen aning om att det finns ett seriealbum om honom.

Seriealbumet avslutas med en serie och serien, och på författarens hemsida finns mer extramaterial, t.ex. kommentarer från några av de övriga gästerna på festen.

"Party med Pluto" kan köpas från Man av skugga förlag. (Jag ser att ordersidan inte är klar än, men det räcker säkert att skicka ett mail.) Här kan man även se bilder från bokmässan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar