fredag 26 oktober 2007

People I Wanted To Be


People I Wanted To Be
av Gina Ochsner

Väldigt random biblioteksbok. Jag tyckte om omslaget. :) Men jag hade inte fattat att det var noveller, det står inte på baksidan eller flikarna. Jag tycker ju bättre om romaner, men okej, jag kan läsa noveller.

Om "People I Wanted To Be" syftar på karaktärerna i novellerna så håller jag inte med. Det är knappt någon av karaktärerna jag skulle vilja vara. De bor alla på gråa, slitna platser i Östeuropa eller i norra Oregon, och det verkar alltid vara höst eller vinter (jag vet inte om det faktiskt nämns i texten alltid, men jag får ofta det intrycket ändå), och alla är ensamma, sorgsna och lite bittra. Jag tycker att det ofta handlar om personer som får klara sig med lite halvdana liv, fastän de drömmer om något mer. Ibland mer uttalat, i flera noveller är det någon som längtar efter barn, ibland mindre.

Inte särskilt upplyftande alltså, och jag klarade inte att läsa så mycket i taget, men Ochsner skriver ju bra alltså. Ofta med en dos riktigt mörk humor. Den novell jag tyckte bäst om handlar om döttrarna i en begravningsentrepenörsfamilj, som från en tidig ålder får lära sig familjens hantverk. Bl.a. en del vidskepelser som går igen i andra noveller, som att en död ska begravas med is i händerna för att det ska föra tur med sig. (Smälter det inte? Och är det den döde eller de levande som ska få tur?)

Att ett spöke eller ett par dyker upp är förresten helt normalt.

Uppdatering: Jag läser förresten att titeln syftar på att personerna i boken hellre skulle vilja vara lite annorlunda/någon annan, inte att man som läsare skulle vilja vara dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar