lördag 20 oktober 2007

Susanne och en ann'


Susanne och en ann'
av Lisa Eurén-Berner

Den här boken kom ut 1945, så nu skulle ju faktiskt Susanne kunna glädja sig över att kriget är slut, lite beroende exakt när boken skrevs förstås. Hon har ju reflekterat något över att det är hemskt med kriget i tidigare böcker. Men jag minns inte att det nämns något om detta alls (nu var det ju förstås mer än en vecka sedan jag läste ut boken). Jag får ser se hur det blir i nästa bok.

Det som händer i denna boken är i stället att Susanne åker iväg till ett slott i Småland (tror jag att det var) för att hålla två ungdomar där sällskap under några sommarveckor. På tåget dit börjar hon prata med en student, Erik, och missar sin station! Erik, kan man misstänka, är Susannes blivande make. (Hon nämner att Dick, som hon var ihop med i förra boken, numera har en annan flickvän, men att han och Susanne fortfarande är vänner. Det var väl aldrig så seriöst mellan dem.)

På slottet är de flesta trevliga. Herrn och frun, och dottern Rose-Marie i alla fall. Tjänstefolket också. Sonen i huset, Roger, är dock mer retsam, men snäll på sitt sätt och förtjust i Susanne. Den enda som Susanne har lite problem med är en äldre släkting till familjen på slottet. Hon kommer på besök och kritiserar allt och alla. Och mitt i allt detta kommer Amanda på besök! Amanda är den excentriska gamla hushållerskan hos Susannes morföräldrar. Plötsligt har hon kommit på att hon ska resa ner från Norrbotten och hälsa på "Susanna". Susanne får nästan panik. :)

Jaa, annars var väl boken som de flesta andra i serien. Kul för en stund, men inget man kommer ihåg så länge kanske. Jag märker ju det nu när jag ska skriva om den så långt efter jag läst ut den.

Sprakfåleböckerna:
1. "Fröken Sprakfåle"
2. "Fröken Sprakfåle växer upp"
3. "Fröken Sprakfåle på grönbete"
4. "Fröken Sprakfåle förlovar sig"
5. "Fröken Sprakfåle byter namn"
6. "Unga fru Sprakfåle"
7. "Sprakfålen tar farväl"
8. "Inga-Majas baby"
9. "En liten sprakfåle till"
10. "Sprakfålen tar semester"
11. "Susanne på egen hand"
12. "Mamma opp i dagen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar