torsdag 20 december 2007

Hanteringen av odöda


Hanteringen av odöda
av John Ajvide Lindqvist

Visserligen läser jag ganska mycket, men det är faktiskt inte så ofta som jag verkligen, verkligen fastnar i en bok. Men i helgen läste jag "Hanteringen av odöda" och var helt borta från omvärlden. Man kanske inte riktigt tror det när man ser omslaget, hör titeln eller läser saker om bokens handling, om de döda som vaknar upp och hur anhöriga och myndigheter (t.ex. en porträttlik, men icke namngiven, Göran Persson) hanterar detta, men det är en riktigt bra bok.

Stockholm plågas av en onormal värmebölja, och något sorts elektriskt fält som ger alla stark huvudvärk och som gör att inga elektriska apparater går att stänga av. Så släpper det helt plötsligt, men då vaknar de döda. Inte alla döda, bara de som dött relativt nyligen och bara i området runt Stockholm. Men, ja, det är väl illa nog. Det blir en politisk kris när myndigheterna dröjer med att låta de anhöriga träffa sina döda, men det är ju så att de döda, eller "omlevande" som de kallas, inte riktigt är som de var när de fortfarande är i livet. Inte bara med tanke på förruttnelse och skador, utan även personlighetsmässigt.

De människor boken främst handlar om är David, vars hustru är särskilt intressant för forskarna (hon är nämligen den som varit död kortast tid innan hon vaknade), den pensionerade journalisten Mahler, vars dotterson dött ett par veckor tidigare, och Elvy och Flora, mormor och dotterdotter som ser mer än andra. Båda känner de döda själarna återvända till jorden, även om bara Elvy genast förstår vad som hänt. De känner båda förväntan inför att världen nu måste förändras, men de tror att det kommer ske på helt olika sätt.

När jag hade läst ut boken rekommenderade jag den entusiastiskt för min bror, men han hade redan läst den. Och han höll med. Så jag rekommenderade "Låt den rätte komma in" (av samme författare) istället. Den hade han inte läst eftersom han tänkte att inget slår "Hanteringen av odöda". Men jag tycker nog att "Låt den rätte komma in" är lika bra den. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar