söndag 25 maj 2008

Det hemliga bokvänsformuläret

(Alla som är med i projektet ska posta det här i sin blogg, för att den hemliga bokvännen ska ha lite att gå efter.)


* Vilken genre är du mest förtjust i?

Jag läser väl det mesta egentligen. Den här månaden har jag läst mycket som är lättläst på ett eller annat sätt, men egentligen tycker jag nog allra bäst om "vanliga romaner". Alltså romaner som är skrivna för vuxna, och inte är deckare, fantasy eller tillhör någon annan väldigt tydlig genre. Men jag gillar de här genrerna också. Huvudsaken är väl att boken är bra.


* Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?

Neil Gaiman kanske. Jag har det mesta som han har skrivit.


* Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?

Alla jag inte redan har läst? :-) Och idag läste jag ut "Never Let Me Go" av Kazuo Ishiguro, och blev nyfiken på hans andra böcker.


* Vilken genre vill du absolut inte läsa?

Ingen särskild egentligen.


* Vilken författare vill du absolut inte läsa?

Jag har läst en bok var av Dan Brown och Paulo Coelho, och det räckte. Och å känner jag inget starkt behov att att börja följa med i ännu en serie svenska deckare (utom möjligen Martin Beck-serien), det räcker med de jag redan håller på med.


* Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det – och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick?

Kommer inte på nåt nu.


* Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något byte?

Jadå, helt okej.


* Läser du andra språk än svenska?

Ja. Engelska och norska, och ibland tyska.


* Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?

Jag dricker te. Gillar svart och rött, men är inte så förtjust i grönt eller örtteer. Jag dricker inte kaffe.


* Vilken slags godis gillar du?

Det mesta, särskilt choklad. (Jo, jag äter finchoklad ibland, men för det mesta är jag inte så sofistikerad utan äter helt vanlig mjölkchoklad.) Även mint, kola, syrligt godis etc. Jag gillar inte saltlakrits, men sötlakrits är okej.


* Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?

Nötter gillar jag. Cashew, pistage, valnötter...


* Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk…)?

Nej.


* Annat som du vill lägga till..?

Om man vill kolla upp vad jag redan har läst så kan man använda søkfunktionen i högerspalten. Det går att söka på allt som är minst 4 tecken långt (även delar av ord). Jag äger många olästa böcker som jag inte har skrivit om än, så klart. Men det finns såpass många böcker att det ändå inte borde vara så stor risk att det blir dubletter. Och det är inte hela världen heller. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar