tisdag 6 maj 2008

Lästrio: Memoarer och biografier

Jag ligger efter i Lästrio-svarandet. Så går det när man reser bort (Oslo, hade med många nya böcker hem...).

Den näst senaste Lästrion var alltså: Dina tre bästa memoarer och/eller biografier.

Och det var ju inte så lätt. Inser att jag läser ganska få memoarer och biografier, och att jag inte riktigt minns de som jag inte läste nyligen. Tyckte jag att [biografi] var bra, eller? Men lista blir det förstås.

1. Ann-Madeleine Gelottes böcker om sin mormor, sin mamma och sig själv

"Ida Maria från Arfliden"
är den bästa. Det är den som handlar om mormoderns barndom i Norrland. Många, många teckningar av hur saker och ting såg ut. Det är en barnbok alltså, och just denna läste jag faktiskt som barn. De andra två hittade jag, så vitt jag minns, först när jag blev äldre. "Tyra i 10:an Odengatan" och "Vi bodde i Helenelund", heter de.


2. Åsa Linderborgs bok om sin pappa och sig själv

"Mig äger ingen", förstås. Alla har väl nyss läst den?


3. Marjane Satrapis seriealbum om sig själv

"Persepolis". Läs här och här. (Numera finns de även på svenska, antingen i fyra volymer eller i en samlingsvolym.) Mycket bra serier om hur det var att vara barn och ung i Iran, och hur det var att vara iranska i Europa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar