måndag 26 maj 2008

Mamma lägger ägg!


Mamma lägger ägg!
av Babette Cole

Eftersom jag tycker att Babette Coles "Dr Dogg, den lille husläkaren" är jätterolig så kunde jag inte motstå "Mamma lägger ägg!" när jag hittade den på loppis, trots att jag inte tillhör målgruppen. Jag vet ju var barn kommer ifrån. ;-) Precis som barnen i den här boken gör. Mamman och pappan har nämligen bestämt sig för att förklara just detta för sina två barn, och det är mycket snack om hur dinosaurier kommer hem och lämnar bebisar, att man hittar dem under stenar eller att man köper bebisfrön som man planterar. Barnen inser att mamma och pappa har noll koll, och bestämmer sig för att förklara hur det verkligen går till.

Av recensioner jag har hittat på nätet att döma så finns det två åsikter om boken. Det är ingen som är neutral i sitt omdöme. Antingen så tycker man att det är en helt fantastisk bok, eller så anser man att det är extremt olämplig. Antagligen p.g.a. att de innovativa samlagsställningarna (uppochner med clownnäsa och färgglatt paraply?). Men alltså, det är ju ganska avdramatiserat. Väldigt söt och skojig bilderbok. Men jag har absolut ingen aning om vad barn tycker om den.

(Boken är för stor för att gå in i scannern, så jag fick leta upp en bild på internet. Den svenska ser likadan ut.)

1 kommentar: