måndag 27 juni 2011

Semesterläsning - the long list

Jag plockar bland mina böcker. Funderar, tar fram. Funderar mera, ställer tillbaka. Plockar fram igen. Det är flera veckor kvar till semestern, men det är alltid njutningsfullt att planera vad man ska läsa. Eller vad man kanske ska läsa. När semestern väl kommer så kanske det är något annat som jag allra helst vill läsa. Men just nu är de här böckerna starka kandidater.



Några deckare förstås! Nej, jag har inte läst "Snabba cash". Läslusten till den går väldigt fram och tillbaka. Nu läste jag om Jens Lapidus i ViLÄSER och då blev jag sugen på att läsa den. Men vi får väl se hur det blir. "Vargtimmen" kommer helt säkert vara bra. Jag är nyfiken på "The Suspicions of Mr. Whicher", som är en faktabok om ett verkligt mordfall och framför allt (tror jag) hur polisen jobbade under den viktorianska tiden. "Ett opassande jobb för en kvinna" är en av sommarens läsecirkelsböcker (som jag har valt). Den andra är en Kate Atkinson som jag inte äger.

Ja, och så "vanliga" romaner av alla de slag. Historiskt och nutida och klassiker och verklighetsbaserat och fantastik. Jag har ju bestämt mig för att det är töntigt att bara barn är intresserade av dinosaurier, så "Remarkable Creatures" är ju ett måste. Och både "Emma" och "Lolita" har jag tänkt läsa länge.



Några biografier sitter säkert inte fel. Om alla från Muhammed till Alex James. Man ska alltid blanda. Och lite myspys i form av gamla barnböcker och flickböcker.



Lite facklitteratur ska man väl hinna med och självklart ett antal seriealbum! Jag har faktiskt inte läst "Kyckling med plommon" än. Skandal, eller hur? "Stuck Rubber Baby" blir en efterlängtad omläsning. Och Jiro Taniguchi är jag väldigt nyfiken på.

Och så planerar jag att läsa om Sagan om Isfolket.

Tror ni jag hinner läsa 30 böcker i veckan? För jag ser att det är så det måste bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar