måndag 19 september 2011

Harry Potter and the Chamber of Secrets


Harry Potter and the Chamber of Secrets
av J. K. Rowling
Uppläst av Stephen Fry

Ännu en Harry Potter-bok färdiglyssnad. Mycket bra uppläsning den här gången också. Trots att jag säkert har läst den här boken tre gånger tidigare så upptäcker jag en massa saker som jag har glömt bort i den här boken nu när jag lyssnar på den. Hermiones lilla missöde med Polyjuice Potion-en till exempel. Och även om jag vet vem som ligger bakom attackerna på mudbloods och vad det sägenspunna monstret i The Chamber of Secrets är av för slag så är det ändå väldigt spännande.

För att ta handlingen snabbt så förstenas flera elever och andra innevånare på Hogwarts i mystiska attacker. Meddelanden säger att det är den mytiska "Heir of Slytherin" som ligger bakom. Slytherin är det elevhem som har fostrat flest onda trollkarlar och dess grundare Salazar Slytherin hatade mudbloods, d.v.s. trollkarlar och häxor vars föräldrar var mugglare. Men vem är Slytherins arvinge? Harry, Ron och Hermione misstänker att det är deras jämnårige ärkefiende Draco Malfoy, men samtidigt går det ett rykte om att Slytherins arvinge inte är någon annan än Harry Potter. Och ett genomgående tema i boken är hur Harry tvivlar på sig själv. Det var mycket nära att han hamnade i Slytherin i stället för Gryffindor. Vilka egenskaper hos honom var det som gjorde att sorteringshatten ville placera honom i Slytherin? Har han något dolt fel i sin personlighet som gör att han skulle passat bättre där?

Något jag hade glömt bort helt är hur lite professor Dumbledore deltar i Harrys liv i de här första böckerna. Dumbledores vägar är ju outgrundliga serien igenom, men i de senare böckerna har Harry en mycket starkare kontakt med honom. Men i de här första böckerna är det i stort sett så att Dumbledore ordnar upp och framför allt förklarar saker på slutet av äventyret, men han är än så länge inte Harrys mentor på det sätt som han är senare.

Nu ska jag få besök av en kompis och till helgen är det bokmässa, och då kommer jag inte lyssna på ljudböcker. Men nästa vecka kommer jag säkert börja lyssna på "Harry Potter and the Prisoner of Azkaban", som kanske är min favorit i serien. Jag säger kanske, för senast jag läste den hade jag inte läst de två eller tre sista böckerna än.

Harry Potter:
1. Harry Potter and the Philosopher's Stone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar