söndag 11 september 2011

En smakebit på søndag (vecka 36)

Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Se resten av veckans smakbitar här, och även information om hur du deltar.

Trettiotalet ...
Vilket påfrestande årtionde det var.
Jag var sexton år när depressionen började, precis lagom gammal för att alla mina drömmar och förväntningar skulle ha hunnit duperas av tjugotalets otvungna glamour. Det var som om Amerika hade satt igång depressionen enbart för att lära Manhattan en läxa.
(Amor Towles, "Artighetsreglerna", s. 12)




Jag har precis börjat läsa den här boken, men hittills gillar jag den. Katey och Eve bor på ett trist pensionat och verkar ha ganska tråkiga kontorsjobb (jag kommer så klart att tänka på både Mad Men och "Norrtullsligan" - mest Mad Men kanske eftersom det är på samma plats om än 25 år senare) men de tar igen det på fritiden. Nu har de precis börjat umgås med en överklasskille, Tinker Grey, och det verkar som om boken ska handla om de tre. Men jag har ju som sagt inte kommit så långt än.

Konstigt att jag inte har hört talas om boken tidigare. Eller har jag bara glömt det? Det är Amor Towles (namnet!) debutroman, men den har en blurb av David Nicholls och filmrättigheterna ska ha sålts för länge sedan.

5 kommentarer:

  1. En sterk smakebit. Tusen takk :9

    SvaraRadera
  2. Fin smakebit fra en bok jeg aldri har hørt om tidligere.

    SvaraRadera
  3. Amor Towles har jeg ikke hørt om tidligere ei heller boken. David Nicholls er jo veldig i vinden om dagen så en blurb fra ham må være flott for salget av denne boken.

    SvaraRadera
  4. Den verkar vara helt nyutkommen på svenska. Jag såg idag att nätbokhandlarna här har börjat göra reklam för den.

    Hittills är jag inte jätteimponerad av boken, men den är i alla fall helt okej. Jag har bara kommit ca halvvägs så det går inte så fort med läsningen av den.

    SvaraRadera