söndag 4 september 2011

A Taste of Life


A Taste of Life
av Sara Paretsky

Jag har läst en av Sara Paretskys deckare och har för mig att jag tyckte ganska bra om den, men det var mer än femton år sedan nu. Sedan dess har jag inte läst något av Paretsky. Jag har väl glömt bort henne lite. Men jag hade den här lilla boken, ett litet Penguin 60's-häfte, med tre noveller. Och nu tror jag att jag nog borde läsa något mer av henne, för det här var ju inte helt fel.

En av novellerna är en deckarnovell, en Raymond Chandler-pastisch som utspelar sig under den tid då USA satte sina japanska invånare i interneringsläger. De andra två handlar om, ja, egentligen om dåliga föräldra-barn-relationer. Den ena om en förtryckt dotter och hennes mor, den andra om en man som är framsåtende inom den amerikanska anti-abortrörelsen och som brinner för de ofödda barnens rättigheter, men kanske inte riktigt har samma inställning till sina egna, redan födda, barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar