torsdag 26 juli 2012

Fallteknikk


Fallteknikk
av Inga H. Sætre

Jag upptäckte att det här norska seriealbumet fanns när det vann Bragepriset i klassen barn & ungdom förra året. Det är väl ungefär som Augustpriset, gissar jag. Jag vet inte vem som ligger bakom priset, men det verkar i alla fall bli lika mycket uppmärksamhet kring vinnarna. Kul att ett seriealbum vann, tycker jag. Det lät också som om jag skulle gilla det.

Rakel flyttar till ett hyresrum i Gjøvik (en inte särskilt stor stad) inför sista året på gymnasiet. Det här ska bli så himla bra! Fast då kan man ju som läsare nästan räkna ut att nej, det kommer det inte bli. I början är allt bra. Hon hänger med bästisen Ingrid (väldigt roligt att läsa deras konversationer), de övar sitt band och börjar på aikido, och Rakel njuter av att få klara sig själv. Men hon har ett problem som hon bara försöker glömma. Men det hjälper inte.

Jag sitter och bläddrar i boken nu och hittar hela tiden jättebra scener. :) Allting känns så trovärdigt. Och Rakel är en tuff huvudperson. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar