måndag 10 februari 2014

Are You My Mother?


Are You My Mother?
av Alison Bechdel

Har du läst "Fun Home"? Där berättade Alison Bechdel om sin uppväxt och sin pappa, hela tiden med hänvisningar till klassisk litteratur. Pappan var väldigt speciell, och det är väl lätt att se hur de andra i familjen knappt kan ha märkts när han var igång.

I "Are You My Mother?" utforskar Bechdel sin mamma och sitt eget förhållande till henne, som inte alltid har varit så enkelt. Den här boken refererar till psykologi och psykoterapi (ibland litteratur) mycket, särskilt någon som hette Donald W. Winnicott. Jag har aldrig hört talas om honom tidigare och är över huvud taget inte insatt i ämnet. Kanske uppskattar man boken ännu mer om man vet något om psykologins historia. Men jag gillar också boken, även om jag har väldigt svårt att beskriva den.

Läs gärna både den här och "Fun Home", och börja med "Fun Home". I "Are You My Mother?" diskuteras nämligen den boken en del, bland annat Bechdels mors känslor inför att få familjehemligheterna utfläkta i ett seriealbum.

Jag har sett att det är många bokbloggare som har inlägg om böcker med hbtq-tema just nu, p.g.a. OS. Det här kan ju kanske vara mitt. Jag vet faktiskt inte så mycket om hur det är i Ryssland. Får man läsa Alison Bechdel där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar