lördag 6 september 2014

Popmusik rimmar på politik


Popmusik rimmar på politik
av Anna Charlotta Gunnarsson

Jag har faktiskt aldrig lyckats lyssna på Anna Charlotta Gunnarssons radioprogram Pop och politik, och inte har jag sett TV-programmet heller. Det låter jätteintressant, men jag tittar/lyssnar nästan bara på program som råkar gå när jag har på TV:n/radion. (Alltså ofta avsnitt av Qi som jag redan har sett, eller ännu oftare: Bargain Hunt). En bok är perfekt! Men jag vet alltså inte om den innehåller ämnen som har tagits upp i programmet, eller helt andra saker.

Det handlar alltså om poplåtar eller band, som när man gräver lite djupare visar sig innehålla massor av politik. Speciellt med låtar som inte är på svenska kan det ju lätt hända att man inte riktigt har tänkt på vad texten faktiskt betyder. Eller så är det bara så att man inte har satt det i rätt sammanhang, för att man inte lever på den plats och i den tid som har påverkat en viss artist.

"Popmusik rimmar på politik" är verkligen en sån bok som man mer eller mindre återberättar för alla som (kanske inte) vill lyssna medan man läser den. Man bara: "Nazism och apartheid och Kalla kriget och Nordirland och Eurovision och ..." Fast nu tänkte jag att jag inte skulle göra det här, utan bara tipsa om att det är en bra bok om musik, och som handlar om politik utan att det är det minsta svårt att hänga med.

Det finns visst en tillhörande spellista på Spotify. Den har jag inte lyssnat på än, men det tänker jag så klart göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar