tisdag 9 september 2014

The Bookshop Strikes Back


The Bookshop Strikes Back
av Ann Patchett

En nackdel med att ha läst mycket snabbare än jag kan blogga en tid är att jag nu ska blogga om böcker som det var några veckor sedan jag läste. Tur att det här var en bok som jag gav en smakbit från för just några veckor sedan. För även om jag tyckte om den här boken så var den faktiskt bara tjugo sidor i litet format. (Den ingår även i boken "This is the Story of a Happy Marriage".) Jag la inte jättemycket tid på att läsa den ...

Den handlar om hur alla riktiga bokhandlar i Patchetts hemstad Nashville lades ned. Inte för att de inte gick med vinst, men för att de stora kedjorna som de ingick i inte tyckte att de gick tillräckligt mycket med vinst. Jag tänker mig inte Nashville som en så liten stad att den plötsligt helt kan sakna bokhandlar, men tydligen kunde det hända. Ann Patchett tänkte först att det säkert kommer öppnas en ny bokhandel, men det hände. Så då tog hon tillsammans med några andra saken i egna händer, trots varningar, inte minst att hon inte skulle hinna med att skriva om hon startade en bokhandel, Parnassus Books. Nu skulle hon ju bara hjälpa till med finansieringen, inte jobba i bokhandeln, men det blev ju en del jobb ändå. Men vad det verkar så har det blivit en succé. Precis en sån man skulle vilja ha i sin hemstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar