fredag 26 december 2014

Den krympande hustrun


Den krympande hustrun
av Andrew Kaufman

Den här boken köpte jag mest för att titeln lät bekant – säkert hade jag läst om den i en blogg, förhoppningsvis något bra – och för att den inte var så dyr just då. Jag visste ingenting om handling eller hur den skulle vara. och jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den heller.

Ett antal personer befinner sig inne på en bank när den blir rånad. Men det är inte ett vanligt rån. Rånaren kräver att få ett föremål med affektionsvärde från var och en av kunderna och de anställda. Kort därefter råkar samtliga ut för mer eller mindre märkliga händelser, som har någon koppling till föremålet de lämnade ifrån sig. För ett fåtal är det bara positivt, men för de flesta är det negativt eller rent av dödligt. Berättarens fru, som var en av rånoffren, börjar krympa. Först syns det knappt. 160 cm eller 158 cm, vem märker ens det? Men snart är hon mindre än parets tvååring och fortsätter krympa.

Udda berättelse. Jag gillar det! Jag gillar också att den är så kort. Det är bara det viktiga med. Hur påverkas offren av det som händer? Man behöver inte den magiska förklaringen (jag kan inte tänka mig att det finns en logisk).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar