fredag 26 december 2014

Jullovsläsning

Precis innan julafton blev det inte mycket läst. Det är så mycket annat man måste göra. Fast egentligen inte, eftersom släktens julfirande inte är hemma hos mig och jag låg riktigt bra till med julklapparna i år. Och jag antar att man inte måste något, om man inte vill. Men jag vill ju ha det städat och ha gran och pynt och så vill ju jag och min syster göra julgodis (som ingen orkar äta på julafton, p.g.a. att det också bjuds på mycket annan mat och mer godis).

Jag gav bort en hel del böcker i julklapp, både nytt och antikvariskt, som man ju kan kalla de böckerna som jag köpte på loppis, eller hur? Jag jagar inte julklappar på loppis, men ibland hittar man ju något som man tycker skulle passa till någon. Till exempel några matchande böcker med visor av Evert Taube. Bara en av böckerna jag gav bort hade mottagaren redan ("Prinsessor och drakar"), men där hade jag som tur var koll på kvittot också. Hon får byta.

Själv fick jag förstås ett antal böcker i julklapp också, hur skulle det annars ha sett ut? Bl.a. Caitlin Morans senaste, en norsk bok med en hel radänga "terningkast 6" (högsta betyg i många norska tidningar) på omslaget, de två senaste Rocky-samlingarna och en reseguide till London från år 1905 (med utvikbara kartor över rummen på British Museum och allt möjligt).

Nu blir det lång ledighet över jul och nyår, med den extra fördelen att det inte direkt förväntas att man gör något utöver att fira julafton och nyår. Här ska läsas! Det blir nog en blandning av julklappsböcker, födelsedagsböcker (jag fyllde år för en knapp månad sedan) och den superoptimistiska bokhög jag har valt ut speciellt för jullovet. Som inte är ett jullov förstås, utan uttag av övertidstimmar samt semesterdagar, men jullov låter mycket roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar