söndag 17 juli 2016

Den blå karbunkeln

Den blå karbunkeln
av Arthur Conan Doyle

Det här är nästan den första Sherlock Holmes-historia som jag läser, konstigt nog. Jag har alltid gillat idén om att läsa om Sherlock Holmes och de senaste åren har jag ju sett Sherlock ett antal gånger. (En kul grej var att strax efter att jag hade läst "Den blå karbunkeln" så såg jag om det senaste avsnittet, det som utspelar sig på 1800-talet, och där nämner de att Watson just har skrivit den historien.) Jag har läst "Det spräckliga bandet", men är ganska säker på att det var en förkortad version. Och så har jag ju läst "The Final Solution" men det räknas inte om det är någon annan (i det här fallet Michael Chabon) som har skrivit boken. Bra bok dock, läs den!

I den här boken har en man plockat upp en hatt och en slaktad gås, som tappades i ett slagsmål på en gata i London, ett misslyckat försök till stöld. Både offret och hans angripare försvann från platsen, och det är ju synd att någon ska ha blivit av med sin hatt och sin julgås. Av hattens skick kan man ana att det är någon som har det lite knapert, men det ska till en Sherlock Holmes för att också lista ut mannens identitet. Det visar sig dock att fallet är mer invecklat än så. Underhållande berättelse, men jag kanske borde ha sparat den till julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar