tisdag 9 augusti 2016

Grundläggande genetik

Grundläggande genetik
av Mikael Fant

Jakob har i stort sett isolerat sig från omvärlden de senaste åren. Han jobbar mycket och samlar på sig designmöbler i sin lägenhet, men han träffar inte släkt och vänner om han kan undvika det. Så får han besked om att hans mamma är död. Det var oväntat, hon var inte så gammal och varken hon eller Jakob visste att hon var sjuk. Även hon, Christina, var väldigt ensam. Men nu måste Jakob besöka alla de andra som han har försummat på sista tiden. Framför allt morfadern, som han en gång hade en väldigt god relation med. Vilket Christina verkligen inte hade. Hur blev den här släkten som den blev egentligen?

Det får man se i scener från Christinas ungdom, Jakobs kompisgäng som barn och vuxen, restaurangen som Christina drev, Stavros på restaurangen som nästan var i stället för en pappa för Jakob, Christinas begravning, Jakob och Eva. Allt om vartannat, det är så jag nästan tror att det här reder vi inte ut. Fast det kanske säger mer om vilka böcker jag inte borde välja att ta med mig när jag är ute och reser ... Jag tvivlar inte på att författaren har en plan alltså! Till slut får man en bild hur Jakobs och Christinas liv blev.

En riktigt bra roman som hade gått och gömt sig bland alla mina olästa böcker. Och det kanske inte låter så, men det är en rolig bok. Också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar