fredag 23 september 2016

Emma – ett fragment

Emma – ett fragment
av Charlotte Brontë

Det här är egentligen inte en novell, utan just ett fragment. Två kapitel ur en roman som aldrig slutfördes. Charlotte Brontë dog.

På en liten flickskola, verkligen liten, det är bara en fyra-fem elever tror jag, har lärarinnorna en speciell favorit. De blev mycket imponerade av mr Fitzgibbon när han var där och självklart ska hans dotter få alla möjliga privilegier, även om hon inte är så förtjust själv och det gör att de andra flickorna tycker illa om henne. För att vara helt ärlig är lärarinnorna inte så förtjusta i flickan, men hon är ju så rik och fin. Fast ...

... sedan tar det bara slut. Argh! Jag är så besviken på att jag aldrig kommer få veta hur det gick – kanske var planen att det som i Jane Eyre skulle vara några barndomskapitel och sedan skulle vi förflytta oss flera år framåt? Men jag är ändå glad att jag fick tillfälle att läsa det här fragmentet. Jag kände inte ens till att det fanns och dessutom var utgivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar