lördag 3 december 2016

Lisa och de flygande barnen

Lisa och de flygande barnen
av Posy Simmonds

Jag köpte bara den här (på loppis) för att jag tyckte att det var lite kul att Posy Simmonds hade skrivit den. Annars har jag bara läst "Tamara Drewe" och jag vill läsa fler av hennes serieböcker för vuxna. Det här är för barn, men jag känner ändå igen stilen från hennes andra serier.

Lisa, hennes pappa och hennes bebislillebror Willy ska gå och leka i parken, men pappa tycker att det är för kallt för Willy (trots att han ändå kunde stå och prata med bekanta på gatan hur länge som helst) och bestämmer att de ska gå på museum i stället. Lisa blir arg och sätter sig och surar på en soffa i entrén medan pappa går iväg till utställningarna. Men snart får Lisa annat att tänka på, när ett par keruber från olika konstverk får liv och vill leka.

Jag känner inte att jag tillhör målgruppen, men det var ju en ganska kul historia.

2 kommentarer:

  1. Ah, denna är jag uppväxt med! Gillade mycket om jag kommer ihåg rätt, en av de där barnböckerna jag gillade att bara titta i själv innan jag kunde läsa.

    SvaraRadera
  2. Det kan jag tänka mig. :) Men jag hade aldrig hört talas om den tidigare (den fanns inte när jag var i den åldern) förrän jag såg flera exemplar av den på Byring & bråte.

    SvaraRadera