torsdag 20 juli 2017

Fria på narri

Fria på narri
av Olle Hedberg

Nu har jag redan lämnat tillbaka boken till biblioteket för länge sedan, så jag kan inte kolla upp namn och sånt där.Vi läste boken i min läsecirkel till mötet i maj. (Va, har det redan gått två månader?)

Iris Mattsson är en tonårsflicka som har fått sin första anställning som hembiträde. Hon ska jobba hos en familj i en mycket liten by, där det största nöjet är att gå till stationen och se när tåget kommer någon gång per dag. Förutom Iris får vi möta familjen hos jobbar hos samt några andra bybor, och det är inte smickrande för någon av de inblandade. Men ganska roligt.

1 kommentar:

  1. Hej igen!

    Jaså, du har hunnit till Olle Hedberg nu? En skribent som under 30-, 40- och 50-talen var en av Sveriges mest lästa, men som idag bara nämns då det blir tal om en gång populära författare som sjunkit i den stora glömskan.

    Just "Fria på narri" har jag inte läst - har den ens kommit ut i några nyutgåvor efter billighetsupplagan 1943? Här är ändå en annan bloggare du kan utbyta erfarenheter med ...

    http://www.ravjagarn.se/blogg/2012/07/iris-mattsson-i-hedbergs-fria-pa-narri/

    Men jag har läst fortsättningen på Iris' äventyr i uppföljaren "Iris och löjtnantshjärta" från 1934. Just den boken gavs märkligt nog ut på nytt 1976 av Bra Böcker, trots att Hedbergs status som borgarskapets inneförfattare då redan hörde till det förgångna. Upplagan måste ha varit stor, ty jag tycker att jag ofta sett "Iris och löjntantshjärta" från 1976 i loppisarnas gratishyllor och liknande ställen (det var på ett sånt ställe jag fann mitt eget exemplar). Nog ska du väl läsa den också, och skriva några väl valda ord?

    http://ingridsboktankar.blogspot.fi/2013/02/iris-och-lojtnantshjarta-av-olle-hedberg.html
    http://www.ravjagarn.se/blogg/2012/06/olle-hedbergs-iris-och-lojtnantshjarta/

    "Iris och löjtnantshjärta" blev som känt film 1946, regisserad av Alf Sjöberg och med Alf Kjellin och Mai Zetterling i huvudrollerna.

    Mörkögda augustinattshälsningar i Karlfeldts och Maria Langs anda från Helsingfors!

    // Ördög

    (Beklagar om jag måste lämna en annan signatur för kommentarssystemets skull).

    SvaraRadera