torsdag 30 november 2017

Norra Latin

Norra Latin
av Sara Bergmark Elfgren

"Norra Latin" var kanske årets mest efterlängtade bok för min del. Jag älskade ju Cirkeln-trilogin (som Sara skrev tillsammans med Mats Strandberg, alla VET detta) och "Norra Latin" är första delen i en serie, om tonåringar och med övernaturliga element. Jag och min syster pratade om att det kanske inte är riktigt rättvist att ha så här höga förväntningar på böcker.

Men ... den motsvarade förväntningarna. Jag tycker ju om böcker där verklig verklighet möter det övernaturliga eller sagolika. I synnerhet om båda delarna övertygar mig. Och det gör de verkligen här. Ändå börjar den med det fantastiska, att de båda huvudpersonerna antas till ett högt ansett teaterprogram på gymnasieskolan Norra Latin i Stockholm. Vem gör det liksom? Tja, nån gör ju det. (D.v.s. egentligen inte, eftersom Norra Latin i verkligheten inte har varit skola på många år). Och Tamar och Clea är två av de elever som kommer in. Tamar har nyligen upptäckt teatern och flyttar ner från Östersund för att följa sin dröm. Hemma hade hon sin familj och sitt kompisgäng, där hon kände sig trygg. I Stockholm är alla främmande och Tamar vet inte hur hon ska göra för att inte vara helt fel.

Clea är däremot född i just den här världen. Hennes mamma är skådespelare och Clea är ganska känd som barnskådespelare. Hon har bland annat varit med i en TV-julkalender och har massor av följare på Instagram. Hon är den av huvudpersonerna som jag har lite svårare att komma nära inpå. Men hon kanske bara är svårare att komma nära inpå.

På Norra Latin florerar en spökhistoria som alla nya elever brukar få höra förr eller senare. Den handlar om saker som verkligen ska ha hänt på skolan. Men just det här året kommer spökhistorien spela en större roll än vanligt. (Pun intended.)

Jag är nöjd. Planerar redan att läsa om boken, för jag har säkert missat detaljer. Och jag är nyfiken på de kommande delarna i serien. För de ska inte handla om Clea och Tamar. Så vad ska den röda tråden vara? Det enda jag vet är att alla böckerna ska utspela sig i Stockholm. Mycket spännande. (Är jag lite för pepp med tanke på att detta är YA och jag ... inte är YA? – Nej!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar