fredag 29 december 2017

Det går över, Kri

Det går över, Kri
av Ester Ringnér-Lundgren

I den andra boken om Kri bor hon tillsammans med sina föräldrar och syster igen, i familjens nya hem, i staden som Kri i förra boken flyttade i förväg till. Då bodde hon inackorderad hos en annan familj och sedan dess är hon olyckligt kär i en av den familjens söner. Det är det som bokens titel handlar om, det som någon gång borde gå över.

Annars är det en sommarlovsbok det här. Kri och bästa kompisen Vimsi beger sig ut på en lång cykeltur, för att bo hos en släkting till Vimsi som har bokhandel i en stad i Halland. I egenskap av invånare i en stad i Halland har jag förstås försökt räkna ut vilken stad i Halland det kan handla om. Halmstad kan uteslutas, eftersom de pratar om Halmstad som en annan stad och faster Ruth en dag åker till Halmstad för att göra ärenden. Jag tror inte att det är Kungsbacka, för i så fall är det väl rimligare att åka till Göteborg om man har stadsärenden? Jag får också för mig att Kungsbacka inte har den typen av långa sandstränder i närheten av staden, som nämns i boken. Kri och Vimsi råkar ut för en förarglighet på en bro, och det säger mig att de inte är i Varberg. Varberg har inga broar i närheten av stadskärnan. Det måste också finnas en hamn för kommersiella fartyg i stan, och det har väl inte Laholm? Laholm ligger ju inte precis vid kusten. Det känns också som om stranden ligger lite närmare stan i boken än vad som är fallet i Laholm. Så min slutsats är att Kri och Vimsi är på semester i Falkenberg, som har hamn och strand och bro. Men antagligen är det väl egentligen fråga om en påhittad stad som innehåller exakt de element som författaren behöver för att berätta just de här anekdoterna om tjejernas resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar