söndag 31 december 2017

The Girl With All the Gifts

The Girl With All the Gifts
av M.R. Carey

Alltså, den här boken! Så bra! Jag såg den en hel del på nätet för ett år sedan? Två? Men jag fattade aldrig vad den handlade om, och den försvann i mängden. Men så läste jag något om den för ett par månader sedan och insåg att jag måste läsa den. Jag kan inte minnas vad eller var. Men att läsa den var absolut rätt beslut.

Historien utspelar sig på en militärbas i ett framtida England. Här bor Melanie, en flicka i tioårsåldern som tycker om att gå i skolan. Varje skoldag låter hon sig villigt spännas fast i en rullstol av en soldat medan en annan riktar ett vapen mot henne, och sedan rullar de in henne i klassrummet. Det bästa är om det är Miss Justineau som är dagens lärare. Hon har de bästa lektionerna, och läser grekiska myter för klassen. Melanie älskar henne. Andra lärare låter dem mest memorera statistiska fakta. Inte för att Melanie inte tycker att det är intressant. Hon har lätt för att lära, även om hon och de andra barnen i klassen har lite svårt att föreställa sig världen utanför. De har aldrig upplevt något utanför klassrummet, cellerna och duschrummet.

Läsaren förstår ganska snart det som Melanie inte själv kan förstå. Men hon är smart, hon måste kunna räkna ut det. Speciellt när det händer något som förändrar hennes förutsägbara tillvaro.

Jag har inte börjat summera 2017 års läsning än, men "The Girl With All the Gifts" kommer garanterat hamna på något bästa-lista.

M.R. Carey är förresten en pseudonym, och roligt nog visade det sig att jag faktiskt har läst något av honom tidigare. Tydligen var jag inte lika imponerad den gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar