söndag 21 januari 2018

2017 års bästa ... barn- och ungdomsböcker, fantasy, skräck

Det andra inlägget om mina favoriter bland vad jag läste förra året. Jag skrev om romaner, noveller och deckare igår.

Att barn- och ungdomsböcker får dela inlägg med fantasy och skräck är väldigt logiskt. För nästan allt här skulle kunna kategori med varandra. Okej, böckerna i skräckkategorin hade varit ytterst olämpliga i barnbokskategorin, men om man bortser från det.

BARNBÖCKER
Jag har läst delar av två bokserier för barn, som jag gillar väldigt mycket. Den ena är de första två delarna i Mats Strandbergs serie om monstret Frank, "Monstret i natten" och "Monstret på cirkusen". Mitt älsklingsmonster!

Jag läste också fem av böckerna i Pax-serien av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson, och den serien är fortfarande lika bra som innan. De första böckerna var med bland 2016 års bästa böcker, och med tanke på att jag har en bok kvar att läsa i både Frank- och Pax-serierna så finns det väl viss risk att den här kategorin kommer se väldigt lik ut för 2018 också.

UNGDOMSBÖCKER
Jag läste bara en ungdomsbok under hela 2017!? Kan det stämma? (Är det förklaringen till att jag läste ett så litet antal böcker under året?) Men även om jag hade läst ett rimligt antal (som är många fler än en) så hade nog den här utmärkelsen ändå gått till "Norra Latin" av Sara Bergmark Elfgren, p.g.a. fantastisk.

Men den hade förstås också kunnat hamna i en annan kategori i så fall. Jag bestämmer ju först vilka böcker som måste få ett omnämnande och sedan bestämmer jag kategorierna. Man får inte vara dum. :)

FANTASY
"The Poison Eaters and Other Stories" av Holly Black. Okej, en stor del av den här boken hade kunnat vara ungdomsbok. Det är noveller, så det är lite blandat. Och en del av dem kanske hellre skulle hamnat under någon annan genre. Men de är bra, och det är det viktigaste.

SKRÄCK
Förra året hade jag ingen skräckkategori, så i år kompenserar jag genom att inte kunna nöja mig med en bok här. Favoriten är väl ändå "The Girl With All the Gifts" av M.R. Carey, men jag kan inte låta bli att ta med "Färjan" av Mats Strandberg (ja, igen) också.

Och om man hellre vill ha kuslig stämning än blod så måste jag också tipsa om "Sofia Tholls kabinett" av Elisabeth Östnäs. (Endast hos Storytel.)

Och ingen SCIENCE FICTION på listan det här året heller. 2018 ska det bli av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar