lördag 3 februari 2018

SUB och Isskåpet

Häromdagen räknade jag mina olästa böcker, men så har jag inte haft tid att blogga om det. I torsdags blev det så sent, och igår var jag på teater i Halmstad. Jag såg en uppsättning av Elsa Graves Isskåpet. Intressant pjäs. Jag hade inte ens hört talas om Elsa Grave tidigare. Det verkar som om hon är mest känd som poet, och poesi har jag ju ingen koll på. I år är det i alla fall hundra år sedan hon föddes, och jag har sett att det har kommit ut nyutgåvor av några av hennes böcker. Isskåpet handlar om Angelica, som vill ägna sig åt musiken, men som fru och mor är det helt andra saker som förväntas av henne. På 30-årsdagen har hon önskat sig ett eget piano, men den stora och dyra presenten visar sig i stället vara ett praktiskt isskåp (kylskåp). Och då får hon nog.

SUB:en då. Jodå, den lever och frodas. 1937 böcker innehåller den.

En av dessa, en gammal hyllvärmare som har lottats fram för att helst läsas denna månad, är "Hevonen Häst" av Annika Korpi. Jag vet egentligen inte så mycket om den. Har för mig att den fick positiva omdömen på sin tid (tidigt 2000-tal).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar