lördag 10 mars 2018

Naomi and Ely's No Kiss List

Naomi and Ely's No Kiss List
av Rachel Cohn och David Levithan

Naomi och Ely har alltid bott i lägenheterna bredvid varandra, i en stor byggnad i New York, och de har varit bästa vänner sedan de var små. Då brukade de prata om att gifta sig när de blev stora. Numera har de sin No Kiss List, som ska skydda deras vänskap. Den innehåller namn på killar som en av dem gillar och därför är off-limits för den andra. Eller killar som båda gillar, och då ska ingen av dem få dem. Naomi har ett fåfängt hopp om att Ely kanske ändå ska bli kär i en tjej, alltså henne, och att det ska bli de två till slut. När han i stället bryter mot listans regler finns det ingen förlåtelse att få hos Naomi, och hela huset engagerar sig i deras krig.

Jag gillade "Nick & Norah's Infinite Playlist", som också var ett samarbete mellan Cohn och Levithan, men "Naomi and Ely's No Kiss List" funkade inte alls för mig. Den här boken berättas av ett stort antal olika personer, inte bara Naomi och Ely utan också andra som är obegripligt intresserade av deras vänskap. Obegripligt för att jag som läsare inte riktigt orkar bry mig. Jag vet inte, kanske störde jag mig redan från början på boken eftersom Naomis kapitel använder emojis och det är jobbigt att läsa. Men mest är det nog att både Naomi och Ely hela tiden känns avlägsna, inte som personer man håller på att lära känna.

2 kommentarer:

  1. Tyckte inte om den här, mest för att jag inte tyckte om Naomi alls tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte heller förtjust i Naomi.

      Radera