lördag 20 september 2014

Kung Ottokars spira


Kung Ottokars spira
av Hergé

Emellanåt läser jag ett Tintinalbum. Det känns fortfarande som att berättelserna blir bättre för varje album, så "Kung Ottokars spira" är det hittills bästa. Men Tintin är så opersonlig, så jag bryr mig inte riktigt om vad som händer. Tur att roliga bifigurer som Milou finns åtminstone.

Jag läste "Kung Ottokars spira" för att ta en paus från Christopher Clarks "The Sleepwalkers", en fackbok om vad som ledde fram till första världskriget, och i den nämns en verklig person vid namn Ottokar. Rätt kul. Och miljön i det påhittade landet Syldavien är nog inte helt olik flera av länderna som jag läste om i "The Sleepwalkers". Fast seriealbumet är från 1947, och det avvärjda krigshotet lär påminna mer om andra världskriget.

Tintins äventyr:
1. Tintin i Sovjet
2. Tintin i Kongo
3. Tintin i Amerika
4. Faraos cigarrer
5. Blå lotus
6. Det sönderslagna örat 
7. Den svarta ön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar