måndag 26 maj 2014

Blodshämnd

Blodshämnd
av Margit Sandemo

Jag har läst Sagan om isfolket många gånger tidigare, men nu var det så länge sedan att jag inte längre kommer ihåg precis allting i detalj. Även om jag vet hur det ska gå så är det ändå spännande med scener som jag har glömt. Det kan ju också vara så att jag lägger märke till andra saker nu. Just den här boken har väl av någon anledning inte varit den man kommer ihåg bäst heller. Men den är ju spännande och en del saker är viktiga för den fortsatta händelseutvecklingen.

På grund av händelser i den förra boken, som jag väl inte ska gå in på för mycket här, så lider den tonåriga Villemo Kalebsdotter demonstrativt. Hon lägger inte märke till mycket annat än sig själv just nu. Hon märker inte att en tragisk kärlekshistoria utspelar sig mitt framför ögonen på henne. Hon lyckas inte heller se sambandet mellan alla de små olyckor hon själv råkar ut för. Att det är någon som är ute efter att skada henne inser hon först när hon befinner sig i en helt hopplös situation.

Sagan om Isfolket
1. Trollbunden
2. Häxjakten
3. Avgrunden 
4. Längtan  
5. Dödssynden 
6. Det onda arvet 
7. Spökslottet 
8. Bödelns dotter 
9. Den ensamme
10. Vinterstorm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar