torsdag 8 januari 2015

2014 års bästa roman var ... ja, inte vet jag!

2014 var ett knepigt bokår att göra topplista över. Jag läste mycket som jag gillade, men inget som var sådär i särklass bäst. Åtminstone inte på roman- och deckarfronterna. (I andra kategorier var det enklare.)

Så i stället för bästa roman kommer här en lista över tolv bra romaner som jag läste under 2014, i den ordning jag läste dem. Jag hade säkert kunnat både förkorta och förlänga listan, eller valt helt andra böcker, men nu blev den så här.

Många (de flesta) av böckerna läste jag förresten i årets stora läsprojekt: Landskapsprojektet.


Julie Otsuka: The Buddha In the Attic

Harry Martinson: Nässlorna blomma

Cilla Naumann: Springa med åror

Elin Boardy: Allt som återstår


Erik Andersson: Den larmande hopens dal

Aino Trosell: Hjärtblad

Christopher Isherwood: Farväl till Berlin

Pär Östling: Vi faller


Therése Söderlind: Norrlands svårmod

Tore Renberg: Pixley Mapogo

Sara Lövestam: Hjärta av jazz

Eyvind Johnson: Nu var det 1914

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar